ADIEMUS

Nu är det spännande tider i ÅK! Den 10 mars har vår storsatsning ADIEMUS premiär på Åbo Svenska Teater. Förberedelserna är i full gång och kören övar intensivt för att pricka in varenda liten ton och stavelse på rätt ställe när vi står på ÅST:s stora scen i mars. Ja ni ser ju hur koncentrerade vi är! Det är verkligen ingen lek!

DSC_6856rmindre

Foto: Casimir Kasvi

Vad är då detta ADIEMUS som vi håller på med? För det första är det ett samarbetsprojekt. Det är nämligen inte bara ÅK som står på scenen den här gången. Vi har också många andra med oss, bland annat Hollywoods symfoniorkester! Eller ja, det är väl kanske att överdriva lite, men inte helt. Kim Engblom, vår helt fantastiska ”digitala orkester”, har nämligen återskapat Karl Jenkins musik på dator med hjälp av ett soundbibliotek inspelat av Hollywoods bästa musiker i Hollywoods bästa studior. Resultatet är att det verkligen låter som om ÅK ackompanjeras av en riktig symfoniorkester. Kim förklarar närmare:

Fördelen med att göra musik med datorer är att varenda liten ton kan editeras till minsta detalj. Nackdelen med det här är just densamma; varenda liten ton måste editeras till minsta detalj och detta tar tid. Otroligt mycket tid; ja jag räknade faktiskt med 40-80 timmar per låt. Varenda nyansskillnad, varenda volymförändring, varenda vibrato måste förklaras åt datorn. Det här i sin tur betyder att du väldigt bra måste förstå hur t.ex. en riktig violinist skulle frasera en fras för att kunna ”berätta” åt datorn hur den skall spela upp frasen för att låta lika. Nå detta skulle ändå aldrig låta som en fiol, ifall inte utgångssoundet skulle vara bandat av en riktig fiol.

Detta är som sagt ingen lek!

Vi har också med oss ett gäng duktiga dansare, KDC Dancers, som leds av koreograf Karin Eklund. De kommer att tolka Jenkins musik genom sin dans. Så här beskriver Karin själv dansarnas del i Adiemus:

Dansstilen är främst nutidsdans med inslag av jazz, balett och akrobatik och vissa delar av koreografierna har fötts genom improvisation. Koreografin har fötts ur musiken, då jag lyssnade på musiken till en början fick jag ganska snabbt en vision i mitt huvud hur jag vill att koreografin ska se ut. För mig har det varit en rolig utmaning att jobba med den här sortens musik eftersom jag annars håller på med väldigt annorlunda genrer än Karl Jenkins. Jag har även funderat mycket över helheten i stället för att koncentrera mig enbart på dansarna, det vill säga hur allt kommer att se ut på scenen med kören och ljussättningen. Koreografin skapar olika sinnesstämningar och känslor under föreställningens gång. Det är meningen att publiken bara ska få sätta sig ner och njuta av spektaklet.

KDC Dancers består av Karin Eklund, Mia Öblom, Mindy Svenlin, Ester Rudnäs, Julia
Martin, Emilia Tynkkynen, Miriam Särs, Dora Lagerspetz, Cecilia Wikberg, Aileen Ahlskog och Liisa Vasemagi. (På bilden saknas Miriam Särs, Emilia Tynkkynen och Julia Martin.)

DSC_0420r

Foto: Emilia Tynkkynen

Vi har också med oss ljusdesigner Mari Agge, som kommer att ge föreställningen en helt unik atmosfär med sin ljussättning. Och sist men inte minst kommer flöjtisten Melissa Petters att spela de flöjtsolon som ingår i många av låtarna.

Om ni inte är så bekanta med Karl Jenkins Adiemus-album kan ni lyssna på titellåten här:

ÅK:s projekt ADIEMUS framförs alltså på ÅST:s stora scen den 10.3, 21.3 och 22.3. Boka biljetter nu! Det här vill ni inte missa.

Marmorjpegflyg

Heidi Nyberg-Aho, ÅK:s informatör